Corné van Zeijl (Actiam): “Deflatie is een risico als het in de hoofden van mensen gaat zitten”

Geplaatst door | Nog geen reacties Interviews

Maken we ons terecht druk om deflatie of zijn de financiële markten bemoeizuchtig? En is politiek extremisme momenteel een gevaar voor de wereldeconomie? Dit zijn slechts twee van de in totaal tien stellingen die we hebben voorgelegd aan Corné van Zeijl, senior portfoliomanager Nederlandse aandelen bij Actiam.

Corné van Zeijl (Actiam): "Deflatie is een risico als het in de hoofden van mensen gaat zitten"Van Zeijl: “Deflatie is een risico als het in de hoofden van mensen gaat zitten. Dat is nog niet het geval. Een groot gedeelte van de huidige deflatie is goede deflatie. Met name de lagere olieprijs is voor iedereen goed. En dus is het vooral een meevaller voor de consumenten. Die kunnen dat geld aan andere dingen besteden.”

“Degene die hier de zure druiven van plukken, zijn oliemaatschappijen en olieproducerende landen. Geen partijen waar de gemiddelde particulier veel medelijden mee zal hebben. Overigens is permanente langetermijndeflatie wel schadelijk. Dit komt vooral omdat niet ieder bedrijf even goed met deflatie kan omgaan. Veel kosten zijn immers vast, zoals rente, huur en personeel.”

“Een groot gedeelte van de huidige deflatie is goede deflatie. Met name de lagere olieprijs is voor iedereen goed”

“De enige manier om een bedrijf dan winstgevend te houden is om mensen een lager loon te geven of te ontslaan. In beide gevallen zullen consumenten onzekerder worden en nog minder geld uitgeven. Dalende prijzen gaan daarom gepaard met veel ontslagen en hoge werkeloosheid. Ook een bedrijf als Ahold zal daar op een gegeven moment last van hebben”, aldus van Zeijl.

Op de stelling of politiek extremisme de grootste bedreiging is, reageert van Zeijl instemmend. “Een waar punt. Het is alleen de vraag of het van economisch belang is. De wereldeconomie zal niet veel minder draaien omdat Oekraïne, Syrië en Irak in een burgeroorlog verzeild zijn geraakt.”

“Het is echter wel van belang dat we in plaats van een vredesdividend, nu weer een oorlogsdiscount moeten gaan betalen. Dat betekent dat we meer geld kwijt zullen zijn aan beveiliging, bescherming en oorlogstuig.”

Voor de rest van het interview, klik hier.

 

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China en houdt zich vooral bezig met duiding van het financiële nieuws voor ondernemende beleggers. Sinds 2008 publiceert hij voornamelijk voor het Cash platform.


De berichten op Cashcow kunt u ook lezen via de distributieplatforms LinkedIn, Twitter of Facebook. Vragen worden alleen beantwoord via deze website en niet via social media. Haatdragende of respectloze vragen/reacties zal ik niet in behandeling nemen.


Bekijk alle 21158 berichten van Eddy Schekman

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten