De Europese aandelenmarkten nemen een afwachtende houding in. In de premarket beweegt alles rond het slot van vrijdag.
Driftig wordt uitgekeken naar de G20 in Argentinië waar duidelijk zal worden hoe de presidenten van China en de VS tegenover elkaar staan in het handelsconflict. Als Trump geen respect toont richting Xi (niet te verwarren met hem zijn zin geven), is de kans op een escalatie groot. Die angst komt enigszins tot uitdrukking in dalende US Bonds en Duitse Bunds, waarbij wel in acht met worden genomen dat een Fed-bestuur heeft gezegd dat de fase van rente-neutraal is aangebroken ofwel geen agressiever monetair beleid.
De aandelenmarkten in Azië zijn vandaag hoger, maar de opgaande beweging kan niet overtuigen tegen de achtergrond van Brexit, de handelsspanningen, de dreiging van geopolitieke spanning tussen de VS en Saoedi-Arabië (de kroonprins schijnt toch achter de moord te zitten op de journalist) en de stijging van de olieprijs. Brent liep met 0,67% op tot 67,21 dollar, omdat Saoedi-Arabië minder olie is gaan verschepen naar de VS. De Nikkei is +0,65%. Het tekort op de handelsbalans bedroeg 449 miljard yen in oktober tegen een overschot van 279 miljard een maand eerder. Ook Shanghai gaat tegen enkele vermeende fundamentele ontwikkelingen in. De index staat 0,91% hoger, maar bij sommigen is sprake van een groeiende angst dat Chinese bedrijven in de problemen komen bij de aflossing van hun leningen in dollars. De dollar/yuan staat op 6,9349, 4,4% hoger dan 12 maanden geleden. Australië is -0,64% door lagere koersen voor energie. Euro/dollar 1,1395. Euro/yuan 7,9050. Goud -0,34% op 1.218,80. Duitse Bunds -0,001 op 0,373%. US Bonds -0,004 op 3,07%.
Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!

