Europese beurzen sluiten verdeeld

Geplaatst door | Nog geen reacties DAX, FTSE, Stoxx

De aandelenmarkten in Europa zijn woensdag verdeeld gesloten, nadat de beurzen een adempauze inlasten na twee dagen waarin door de AI-hausse sterk gestegen technologie-aandelen hun koerswinsten inleverden.

De Stoxx Europe 600 sloot 0,1 procent hoger op 635,16 punten en de Duitse DAX daalde 0,6 procent tot 24.740,36 punten. De Franse CAC 40 sloot 0,5 procent hoger op 8.385,49 punten. In Londen sloot de FTSE 100 ook hoger, met een plus van 0,3 procent op 10.461,63 punten. In Milaan daalde de FTSE MIB dan weer met 0,7 procent.

Analisten van State Street denken dat de uitverkoop van techaandelen deze week vergelijkbaar is met andere correcties die we dit jaar hebben gezien. Die duurden doorgaans een paar dagen. “Net als in het verleden gebeurt de uitverkoop met een sterke aanwezigheid van particuliere beleggers en waarschijnlijk kortetermijnhandelaren die winst nemen.”

Beleggers wachten nu op de resultaten en prognoses van chipgigant Micron, die vandaag na de sluiting van de Amerikaanse beurzen worden bekendgemaakt.

Europese defensieaandelen daalden na berichten dat Duitsland de plannen voor de bouw van een nieuw type oorlogsschip wil intrekken. Rheinmetall verloor maar liefst 19 procent. Ook financials en autofabrikanten stonden onder druk.

De olieprijs daalde met 4 procent voor een vat Brent-olie, tot onder 73,50 dollar. “Olietankers varen steeds openlijker door de Straat van Hormuz”, zagen analisten van ANZ Research. De Internationale Maritieme Organisatie meldde veiligheidsgaranties te hebben ontvangen waardoor honderden schepen de Perzische Golf kunnen verlaten.

De Amerikaanse president Donald Trump bekritiseerde woensdag oliemaatschappijen dat ze de benzineprijzen minder snel verlagen dan de olieprijzen nu dalen. “De benzineprijzen moeten veel sneller dalen dan ik nu zie!”, schreef Trump in een bericht op Truth Social met de aankondiging dat de kwestie zal worden onderzocht.

De Amerikaanse olievoorraden daalden afgelopen week opnieuw fors, met 6 miljoen vaten.

De Ifo-index voor het Duitse ondernemersvertrouwen steeg zoals verwacht, van 84,9 in mei tot 85,6. “De hoop is terug”, aldus econoom Carsten Brzeski van ING, die daarbij aantekende dat de index nog wel lager staat dan voor de oorlog in het Midden-Oosten.

De euro/dollar moest opnieuw terrein prijsgeven tot 1,1350. Dit komt door de verwachtingen voor het rentebeleid van de Fed en de ECB, aldus MUFG.

Stijgers en dalers

In Frankfurt was Rheinmetall de grootste daler met een verlies van 18,6 procent, nadat duidelijk werd dat Duitsland de plannen voor de bouw van een nieuw type oorlogsschip intrekt. Dat zet een streep door een van de grootste projecten van de wapenfabrikant.

In Milaan vielen de dalingen op van lucht- en ruimtevaartonderneming Avio en defensiebedrijf Leonardo op. Deze aandelen verloren respectievelijk 3,7 en 4,8 procent.

Nutsbedrijven E.ON en RWE daalden 1,1 en 2 procent in Frankfurt. Vliegtuigmotorenbedrijf MTU Aero Engines steeg juist 6 procent, gevolgd door chemiedistribiteur Brenntag dat 2,4 procent kon bijschrijven.

In Parijs gingen L’Oréal en Pernod Ricard aan kop en stegen met bijna 3 procent. Euronext verloor 1,9 procent.

Het Britse vastgoedbedrijf SEGRO steeg 17 procent in Londen nadat het een indicatief overnamebod van het Amerikaanse Prologis afwees. Dat vestigde de aandacht op de waarderingen in de sector. Sectorgenoten profiteerden mee. In de Benelux noteerden Montea, WDP, VGP en Shurgard hoger. Berenberg verlaagde het koersdoel voor Montea van 93,00 naar 90,00 euro, maar handhaafde wel het koopadvies. Het aandeel won 2,8 procent.

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM won 8 procent, geholpen door de lagere olieprijs. Lufthansa won 3,6 procent.

In Amsterdam ging DSM-Firmenich aan kop met een winst van 6,1 procent. ArcelorMittal leverde 2,9 procent in.

In Brussel moest Argenx 7,9 procent prijsgeven nadat de farmaceut dinsdag een update over zijn studies organiseerde, gefocust op die rond myositis. Uit deze presentatie werd duidelijk dat Argenx polymyositis (PM) niet langer als een optie beschouwt voor behandeling door Vyvgart, maar dat het zich focust op de behandeling van IMNM en dermatomyositis.

Kepler, Degroof en KBC herhaalden woensdag hun koopadviezen voor Argenx. Zij noemden het wegvallen van PM geen grote aderlating. “Dit verkleint de totale populatie met ongeveer 10.000 patiënten, waarmee de bulk van de patiënten nog altijd bereikbaar is”, aldus analist Jacob Mekhael van KBC Securities. Kepler Cheuvreux noemde het besluit “pragmatisch”. 

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geschreven door:

ABM FN

Copyright: ABM Financial News / info@abmfn.nl


ABM Financial News is dé leverancier van beursnieuws in de Benelux. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.


Bekijk alle 792 berichten van ABM FN

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten