Het zat er aan te komen. Minister van Financiën Jan Kees de
Jager wil de vergoeding afschaffen die banken en vermogensbeheerders ontvangen
van aanbieders van beleggingsfondsen. Dat staat in het ‘Actieplan financiële
sector’ dat hij aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Het verbod houdt in dat banken en vermogensbeheerders geen
vergoeding of ‘kickback’ meer mogen ontvangen voor het verkopen van fondsen van
andere aanbieders. Volgens kenners kan het afschaffen van die vergoeding banken
en beheerders honderden miljoenen per jaar kosten.
Fondsenaanbieders betalen de kickback, die kan oplopen tot
70 basispunten per jaar, nu omdat ze willen dat een bank of beheerder hun fonds
aanbiedt. Voor de bank is het verleidelijk de klant het best betalende fonds te
adviseren in plaats van het best presterende fonds. De Jager wil dat adviseurs
het belang van de klant vooropstellen.
Een verbod op distributievergoedingen markeert een ommezwaai
in een sector die wordt geplaagd door steeds hogere kosten voor de klant. Die
kostenspiraal is ontstaan toen banken in de jaren negentig naast hun eigen
huisfondsen ook beleggingsfondsen van concurrenten gingen aanbieden. De
gedachte was dat dit tot een kostenverlaging zou leiden. Maar de
fondsenaanbieders probeerden zo goed mogelijk in beeld te komen bij de banken
omdat die bepalen in welk fonds de klant geld stopt. Daarom gaven ze banken
steeds hogere distributievergoedingen. Die werden vervolgens doorberekend aan
de klant.
Bron: fd.nl
