Saxo: ‘Gemengd beeld beleggersvertrouwen in februari’

Geplaatst door | Nog geen reacties Brokers, Vermogensbeheer

Het beleggersvertrouwen onder Saxo-klanten laat in februari een gemengd beeld zien. Uit de nieuwe Saxo Market Sentiment, het maandelijkse onderzoek onder beleggers, blijkt dat het algemene sentiment licht is gestegen naar 2,2 ten opzichte van 1,8 vorige maand. Tegelijkertijd is het vertrouwen in zowel de AEX als de S&P500 afgenomen, waarbij de terugval in het vertrouwen in de Amerikaanse index opvallend stevig is.

De recente doorbraak van de AEX boven de 1.000 punten heeft vooralsnog niet geleid tot grote verschuivingen in portefeuilles. Wanneer beleggers wél actie ondernemen, gaat het vooral om winstnemingen of het (gedeeltelijk) afbouwen van aandelenposities. Ruim 22% van de respondenten geeft aan zich in die richting te bewegen.

Beleggerstrainer Hans Oudshoorn van Saxo: “De maand januari verliep voor de meeste beurzen turbulent, maar leverde wel winst op. Geopolitieke onrust en handelsspanningen wogen uiteindelijk minder zwaar dan de populariteit van AI-aandelen en chipbedrijven. De grote koersbewegingen van onder andere aandelen als ASML en Microsoft voedt de onzekerheid over topvorming én hoe om te gaan met de huidige wegingen van dit soort bedrijven in portefeuilles van beleggers.”

Edelmetalen voorzichtig in beeld

De piek in goud- en zilverprijzen heeft bij een deel van de beleggers de aandacht getrokken. Zo overweegt 10% van de respondenten om blootstellingen aan edelmetalen toe te voegen. Tegelijkertijd blijft de meerderheid terughoudend: circa 60% heeft geen edelmetalen in portefeuille en is ook niet van plan dit te veranderen. Oudshoorn: “De zilver- en goudprijs zijn sinds afgelopen herfst bijna onafgebroken gestegen. Dit soort bewegingen trekt beleggers aan, maar de kans op een forse correctie ligt dan historisch gezien op de loer. Het is logisch dat beleggers, amper bijgekomen van de schrik, een pas op de plaats maken en twijfelen over hun volgende stappen in edelmetalen.”

Sectorvoorkeuren: IT blijft favoriet

Net als in eerdere maanden blijft de IT-sector veruit het populairst onder beleggers. Grondstoffen winnen verder aan terrein en nemen meer afstand van financials, die daarmee terugzakken naar de derde plek. De sectorverdeling benadrukt dat beleggers nog steeds inzetten op technologie, maar tegelijkertijd meer spreiding zoeken.

Koop- en verkoopfavorieten

Bij de AEX-aandelen blijft ASML zowel op de koop- als verkooplijst bovenaan staan. Shell en Besi volgen op de kooplijst. Shell staat deze maand ook hoog genoteerd bij de verkoopfavorieten, samen met onder meer Heineken en Adyen. In de AMX valt de belangstelling voor Fugro aan de koopzijde op. Aan de verkoopkant worden vooral Air France-KLM en OCI genoemd.

Vooruitblik

Met het oog op de komende maanden blijft het sentiment voorzichtig positief, maar duidelijk minder euforisch dan rond de jaarwisseling. De daling in het vertrouwen in zowel de AEX als de S&P500 suggereert dat beleggers zich voorbereiden op meer volatiliteit en mogelijk een fase van consolidatie.

Elke ochtend beleggingstips ontvangen? Meld u gratis aan voor Cashcow Daily!


Deel dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar het nieuws overzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten